4 علت و درمان شوره سر با روش های خانگی و پزشکی

از شوره های سر کلافه شدید؟ اما از علت و درمان شوره سر اطلاعی ندارید؟ وقت آن رسیده، برای مقابله با این مشکل آزاردهنده فکر اساسی کنید. دانه های سفید رنگ میان موهای سر به دلایل مختلف مانند قارچ یا شامپو ایجاد می شود. شامپوهای ضد شوره تا حدودی پوسته ها و شوره ها را کنترل می کند و از رشد بیش از قارچ های پوستی جلوگیری می کند. اما برای تجربه بهترین روش درمان شوره سر و رفع قطعی آن، باید به دنبال علت اصلی بگردید.

تقریبا نیمی از جمعیت دنیا با مشکل شوره سر روبرو هستند یا برای یکبار، آن را تجربه کرده اند. شایع ترین علائم شوره سر، احساس خارش است که تمرکز و درگیری آزاردهنده ای برای فرد ایجاد می کند. به هر حال، شوره ها دقیقا چیزی را می خواهند به شما بگویند و بی دلیل ایجاد نمی شوند.

شوره سر چیست؟

قبل از بررسی علت و درمان شوره سر، خوب است کمی با این عارضه آشنا شوید. شوره ها دانه های سفید رنگی هستند که به دلیل ایجاد سلول های مرده پوست روی موها ظاهر می شوند. هنگامی که سلول های پوست سر جان خود را از دست می دهند، شروع به ریزش می کنند و شوره سر شکل می گیرد. خوشبختانه این اتفاق هیچ ضرری ندارد و تنها گاهی اوقات موجب خارش سر می شود. البته انواع مختلفی از شوره را شاهد هستید که در درجه های مختلف رخ می دهد. گاهی ممکن است موجب خشکی سر شود. برخی مواقع نیز باعث چرب شدن پوست سر خواهد شد.

هر فردی در هر سنی با شوره سر مواجه می شود، اما جوانان و میانسالان با درصد بیشتری از بروز این مشکل روبرو هستند. رعایت نکات بهداشتی و شستشو موها هیچ تاثیری روی شدت یا کاهش شوره ندارد، اما در صورت عدم شانه زدن یا نشستن موها، شوره بیشتر به چشم می آیند.

بررسی علائم شوره سر؛ دانه های برفی اما ناخوشایند موها

انواع شوره سر

برای انتخاب بهترین روش درمانی برای شوره سر، ابتدا باید نوع این مشکل را شناسایی کنید. به طور کلی، شوره سر بر اساس عوامل مختلف به چهار دسته تقسیم می‌شود:

شوره سر خشک:

این نوع شوره سر بیشتر در فصل زمستان و به دلیل هوای سرد و خشک شدن پوست سر ایجاد می‌شود. همچنین، شستشوی مو با آب داغ می‌تواند باعث خشکی پوست سر شود و شوره ایجاد کند. شوره سر خشک به صورت پوسته‌های خشک، سفید، و سست از پوست سر جدا می‌شود، و افرادی که موهایشان مجعد و خشک هستند، بیشتر به این نوع شوره سر مبتلا می‌شوند.

شوره سر چرب:

این نوع شوره سر به دلیل تجمع سبوم و چربی در پوست سر ایجاد می‌شود. فولیکول‌های مو سبوم اضافی ترشح کرده و سبب چسبندگی سلول‌های مرده و توده‌های سلولی می‌شوند. این توده‌های سلولی همراه با آلودگی پوست سر، پوسته‌های زرد و چرب را تشکیل می‌دهند. این نوع شوره سر چسبناک است و به پوست سر و موها متصل می‌شود.

مشکلات پوستی:

شرایط مختلفی، مانند درماتیت‌های مختلف، می‌توانند به وجود پوسته در پوست سر بیانجامند. در بیشتر موارد، این نوع شوره به عنوان نتیجه درماتیت سبورئیک شناخته می‌شود. درماتیت باید توسط پزشک درمان شود تا از پیشرفت بیماری و ریزش مو جلوگیری شود.

شوره سر با منشا قارچی:

این نوع شوره سر ناشی از فعالیت زیاد قارچ مالاسزیا است. این قارچ بخشی از فلور طبیعی پوست است. اما چربی اضافی در پوست سر می‌تواند منجر به رشد و تولید مالاسزیا شود. علاوه بر این، این مخمر یک ماده ثانویه به نام اسید اولئیک تولید می‌کند. این ماده سلول‌های پوست را به هم متصل کرده و به شکل شوره ظاهر می‌شود. دانه‌های شوره سر مالاسزیا بزرگ، درشت، و به رنگ تیره هستند.

علائم شوره سر؛ دانه های برفی اما ناخوشایند موها

پوسته بودن پوست سر از علائم رایج این مشکل است. با مشاهده دانه های سفید و روغنی روی موها و شانه ها به راحتی بروز شوره سر را می توان تشخیص داد. معمولا تعداد دانه ها در ماه های پاییز و زمستان بیشتر می شود. دیگر علل ابتلا به شوره سر به شرح زیر است:

• وجود لکه های قرمز روی پوست سر و برخی مواقع روی صورت
  • ریزش مو
  • پوسته های خشک روی پوست صورت
  • شوره ابروها
  • خارش سر
  • علت‌های ایجاد شوره سر

علت شوره سر

اکنون که انواع مختلف شوره سر را شناخته‌ایم، منطقی است که قبل از آغاز هر درمانی، با دقت به علل ایجاد این مشکل پوستی پی ببریم:

شستشوی نادرست موها:

اگر موها را به نادرستی یا بدون رعایت تمیزی منظم شویید، سلول‌های چربی در پوست سر به تجمع می‌پردازند که به شوره سر تبدیل می‌شوند.

قارچ مالاسزیا:

قارچ مالاسزیا روی پوست سر تمام افراد بالغ حضور دارد. اما در برخی افراد، مقدار آن نامتعادل می‌شود و باعث سوزش و خارش پوست سر می‌شود. افزایش فعالیت این قارچ همچنین می‌تواند باعث ریزش مو شود.

پوست خشک:

پوسته‌های ناشی از خشکی پوست عمدتاً کوچک‌تر و دارای کمترین مقدار چربی هستند. همچنین، قرمزی و تورم پوست در این حالت کاهش می‌یابد. اگر شوره سر به دلیل خشکی پوست باشد، ممکن است احتمالاً در سایر مناطق بدن نیز احساس خشکی کنید، مثلاً در دست و پاها.

درماتیت تماسی:

حساسیت به مواد موجود در محصولات مراقبت از مو می‌تواند گاهی باعث قرمزی، پوسته‌پوسته شدن، و خارش پوست سر شود.

پوست‌های چرب و حساس (درماتیت سبورئیک): این اختلال یکی از علل شایع شوره سر است و با پوست قرمز و چرب که با پوسته‌های سفید یا زرد پوشیده شده است، شناخته می‌شود. این بیماری ممکن است پوست سر و مناطق دیگری که غدد چربی زیادی دارند (مثل ابروها، پشت گوش‌ها، اطراف بینی، کشاله ران، زیر بغل، استخوان سینه) را تحت تأثیر قرار دهد.

روش های خانگی درمان شوره سر قبل از روی آوردن به محلول های دارویی

مقابله با شوره سر؛ از دارو تا درمان های خانگی

روش های درمان شوره سر شامل مصرف دارو و شامپوهای مختلف است که از راه نسخه و بدون نسخه می توانید آن ها را تهیه کنید. همچنین برخی درمان های خانگی برای مقابله با شوره سر وجود دارد که به امتحان کردن شان می ارزد.

1.اولین پیشنهاد؛ شامپو ضدشوره

شامپوهای درمان شوره سر بسیار متنوع هستند. تنها کافی است با انتخاب هر کدام، دستورالعمل های خاص آن را با دقت رعایت کنید. نوشته روی محصول انتخابی را بخوانید. مشخص کنید قرار است شامپو به چه مدتی روی پوست سر باشد یا باید فورا آن را بشویید؟ مدت زمان لازم برای اثرگذار شامپو نیز روی بسته بندی نوشته شده است.

برای انتخاب شامپو مناسب شوره باید ابتدا نوع شوره را مشخص کنید. این که شوره خشک است یا چرب بر انتخاب شامپو مؤثر خواهد بود. برای مشاهده بهترین نتیجه نیز براساس دستور پزشک از شامپو تجویزی استفاده کنید.

2.درمان خانگی شوره سر

روش های خانگی قبل از روی آوردن به محلول های دارویی انجام می شود. گزینه های زیر جز موثرترین پیشنهادهای طبیعی برای رفع شوره سر است:

جوش شیرین:

جوش شیرین را به آرامی در حمام به پوست سر خود بزنید. سپس بعد از چند دقیقه آن را آبکشی کنید.

سرکه سیب:

4/1 فنجان سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و به پوست سر خود بمالید. منتظر بمانید حدود 15 دقیقه الی 1 ساعت روی موها بماند. سپس موهای خود را آبکشی کنید. این کار را حدود دو هفته یک بار انجام دهید.

روغن نارگیل:

به آرامی آن را به پوست سر خود بزنید و ماساژ دهید. سپس بعد از چند دقیقه الی یک ساعت موهای خود را آبکشی کنید. این کار را دو هفته یک بار انجام دهید.

آب لیمو:

دو قاشق چایخوری آب لیمو را به پوست سر بمالید و بشویید. سپس یک قاشق چای خوری دیگر را با یک فنجان آب ترکیب و از آن روزان استفاده کنید.

آلوئه ورا:

از این ماسک نیز می توانید قبل از استحمام استفاده کنید و روی پوست سر خود بمالید.

روغن زیتون:

10 قطره روغن را به پوست سر بمالید و سر خود را با کلاه بپوشانید. منتظر بمانید یک شب روی موهایتان باشد. صبح روز بعد موهای خود را با شامپو بشویید.

3.تغذیه مناسب

گاهی با بررسی علت و درمان شوره سر به این سؤال مواجه می شویم: “علت شوره سر کمبود کدام ویتامین است؟” کاهش درصد ویتامین بدن اثرات منفی بر بدن می گذارد و بیماری های مختلفی به سراغ مان می آید؛ مخصوصا مشکلات پوست و مو. اگر دچار ریزش مو هستید و با پوسته های ریز سر روبرو شدید، احتمالا مصرف ویتامین های گروه B برای حفظ سلامتی موها بسیار مفید است و مصرف دوزهای مناسب آن موجب کاهش ریزش مو می شود. همچنین تامین مواد مغذی دیگر مانند روی و گاما لینولنیک نیز برای درمان مشکلات پوست و مو توصیه می شود، اما هنوز بر قطعی بودن درمان شوره سر با مصرف ویتامین ها و مواد مغذی نمی توان نظر داد.

4.تقویت مو و پوست سر با پی آر پی

در مرحله حاد از مشکل شوره سر، احتمالاً به توصیه و نظر پزشک خود نیاز به تقویت موهای خود دارید. این اقدام می‌تواند از طریق روش‌های پزشکی انجام شود و دو روش اصلی برای تقویت موها وجود دارد: مزوتراپی مو و پی آر پی مو.

به منظور درمان مشکلات مربوط به شوره سر و تقویت موها، می‌توانید با پزشک خود مشورت کرده و مناسب‌ترین روش را برای شما انتخاب نمایید.

یکی از روش های تقویت مو و پوست سر با پی آر پی

همچنین بخوانید: پی آر پی مو روشی نوین جهت تقویت موی سر

درمان شوره سر با روش پی آرپی

درمان شوره سر با استفاده از روش پی آر پی (PRP) یک روش مؤثر و مورد توجه برای کاهش علائم شوره سر و تقویت موها است. در این روش، از خون خود برای بهبود شرایط مو و پوست سر استفاده می‌شود. روند درمان با PRP به شرح زیر است:

گردآوری خون: در ابتدا، پزشک شما یک مقدار کمی از خون شما را جمع‌آوری می‌کند، معمولاً از پشت دست. این خون سپس به طور مخصوص پردازش می‌شود.

جداسازی پلاسمای غنی شده با پلاکت: خون جمع‌آوری شده به وسیله یک مرکز پزشکی متخصص به پلاسما و قسمت‌های دیگر تقسیم می‌شود. پلاسمای غنی شده با پلاکت (PRP) حاوی عوامل رشد و پروتئین‌های مورد نیاز برای رشد و تقویت موها است.

تزریق PRP به پوست سر: پس از تهیه PRP، پزشک آن را به ناحیه مورد نظر در پوست سر شما تزریق می‌کند. این تزریق‌ها به دقت در نواحیی انجام می‌شوند که نیاز به تقویت مو دارند و شوره سر وضعیتی نادرست ایجاد می‌کند.

نتایج و تکرار: پس از انجام مراحل تزریق، شما ممکن است بهبود در شرایط پوست سر و موی خود را تجربه کنید. با ادامه درمان و تکرار جلسات PRP به تدریج موهای شما قوی‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند و علائم شوره سر کاهش می‌یابد.

تفاوت بین شوره با پوسته سر

خیلی ها شوره سر را با پوسته خشک سر اشتباه می گیرند، زیرا هر دو شباهت زیادی با یکدیگر دارد و همانند دانه های سفید رنگ همراه با خارش شکل می گیرند. شوره سر به دلیل مشکل زمینه رخ می دهد، اما خشکی و پوسته شدن سر به دلیل از دست دادن آب بیش از حد پوست است. همچنین استفاده از برخی محصولات مو موجب از دست رفتن روغن طبیعی پوست سر می شود. آب و هوای سرد و خشک نیز خشکی پوست را تشدید می کند.

پوسته های سر با استفاده از شامپوهای ملایم بدون نیاز به دارو درمان می شود. با بازگرداندن رطوبت لازم پوست، کم کم پوسته های سر محو خواهند شد.

راه های پیشگیری از شوره سر

در این قسمت به چند نکته برای جلوگیری از شوره سر می پردازیم:

عدم دستکاری:

در برابر میل به لمس پوست سر و احساس خارش مقاومت کنید؛ مخصوص اگر این حس شما را در گذشته درگیر کرده است. خاراندن پوست موجب افزایش تحریک پوست می شود و هنگام دست زدن، شوره سر تشدید می یابد.

استفاده با اندازه از شامپو:

به اندازه کافی شامپو بزنید تا پوست سر را از چربی ها رهایی یابید. استفاده بیش از حد از محصولات نیز موجب تحریک پوست سر می شود.

چند نکته برای جلوگیری از شوره سر

کاهش استرس:

شوره سر برخی افراد با افزایش استرس بدتر می شود. اگرچه اضطراب زیاد ربطی به پوست ندارد، اما موجب کاهش سیستم ایمنی می شود و توانایی بدنی کاهش می یابد. پس به پوست سر خود اجازه دهید و برای حفظ آرامش روزانه پیاده روی کنید تا تمرینات یوگا انجام دهید.

اجازه تنفس دهید:

براساس مشاهدات، قرار گرفتن موها در هوای آزاد موجب تنفس بهتر آن ها می شود و به کاهش چربی پوست سر کمک می کند. ماساژ دادن کف سر نیز موجب بهبود جریان خون و رشد بهتر موها می شود و علائم شوره سر را رفع می کند.

برس بزنید:

روزانه حداقل دو بار موهای خود را شانه بزنید. برس زدن موها هنگامی که موها کمی مرطوب است به بهبود شرایط پوست سر و رفع شوره ها کمک می کند.

چه زمانی برای درمان شوره سر باید به پزشک مراجعه کرد

چه زمانی برای درمان شوره سر به پزشک مراجعه کنیم؟ خوشبختانه بیشتر شوره ها با شامپوهای بدون نسخه درمان یا با تغییر سبک زندگی از شدت آن کاسته می شود. اما اگر احساس کردید این موارد بی فایده است و با خارش بیش از حد سر روبرو هستید، بهتر است از پزشک معتمد کمک بگیرید. زیرا ممکن است دچار اگزما یا عفونت قارچی باشید.

در مواقع حاد خارش پوست سر بسیار آزاردهنده است و پوست سر قرمز یا متورم می شود. پزشک با بررسی وضعیت بهترین برنامه درمانی را تنظیم می کند. در صورت عدم درمان، احتمال قرمزی و پوسته شدن دیگر نواحی بدن یا صورت وجود دارد.

علت و درمان شوره سر موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر داروها و شامپوهای بدون نسخه شوره های سر را درمان نکند، برای تشخیص علت اصلی باید به پزشک مراجعه کنید. اما معمولا روش های خانگی و شامپوها تاحدودی این مشکل را درمان می کند. مگر این که بیماری زمینه ای رخ داده باشد و به غیر از شوره، قرمزی و التهاب پوست سر نیز شدت یابد.