سلولیت چیست و راه درمان آن به چه صورت است؟

سلولیت یک اختلال پوستی شایع است که باعث ایجاد ظاهری ناهموار و فرورفته در پوست می ‌شود. درمان قطعی برای این مشکل وجود ندارد، اما روش‌ های مختلفی برای بهبود ظاهر آن است. این روش ‌ها شامل تغییرات سبک زندگی، کاهش وزن، ورزش منظم، استفاده از کرم‌ و ژل ‌های موضعی، لیزر، لیپوساکشن، میکرونیدلینگ و … است.

بهترین روش درمان برای هر فرد به شدت و عوامل فردی مانند سن، سلامت و ترجیحات شخصی او بستگی دارد. در ادامه با سلولیت چیست و راه درمان آن بیشتر آشنا می شویم.

بیماری سلولیت چیست؟

سلولیت (Cellulitis) یک مشکل پوستی بسیار بی ضرر است. این بیماری به دو صورت غیر عفونی و عفونی تقسیم می شود. این مشکل را بیشتر می توان در ران‌ ها، باسن و شکم دید. سلولیت در زنان شایع‌تر از مردان است و علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.

سلولیت عفونی (سلولایتیس) برخلاف غیر عفونی، یک بیماری جدی است که نیاز به درمان دارد. در واقع، این بیماری یک عفونت باکتریایی دردناک است که لایه های عمیق تر پوست را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور ناگهانی شروع می شود. در صورت نادیده گرفتن درمان اصولی می تواند زندگی بیمار را تهدید کند.

بیماری سلولیت چیست؟

در موارد خفیف ، عفونت موضعی با قرمزی در یک ناحیه از بدن مشخص می شود. شرایط جدی تر شامل عفونتی است که به سرعت گسترش می یابد و می تواند منجر به سپسیس شود. پیشرفت این بیماری در بدن فرد بستگی به قدرت سیستم ایمنی بدن او دارد. اگر شما هم در بین نزدیکان با نشانه های این بیماری روبرو شدید و نمی دانید سلولیت چیست و راه درمان آن کدام است حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

معرفی انواع سلولیت

سلولیت از نظر ساختاری به دو دسته مختلف تقسیم می شود:

سلولیت ‌های سفت:

این نوع در شرایط عادی بیشتر در بدن خانم ها به وجود می آیند. این نمونه قابل لمس نیست و به عضله ها می چسبند. نشانه اصلی این بیماری را زمانی می توان حس کرد که قسمت مورد نظر را فشار دهیم. در این صورت بیمار درد شدیدی در این ناحیه احساس می کند.

سلولیت ‌های شل:

بیمارانی که مبتلا به این نوع بیماری می شوند می توانند بین انگشتان خود به راحتی آن را ببینند؛ اما هیچ دردی احساس نمی کنند.به طور کلی این این مدل زمانی ظاهر می شوند که فرد برای مدت طولانی فعالیت بدنی نداشته باشد و اکنون شروع به ورزش کند. خانم هایی که در محل کار تحت استرس و فشار زیادی هستند معمولاً از این نوع رنج می برند.

علت به وجود آمدن سلولیت چیست؟

علت دقیقی برای به وجود آمدن سلولیت غیر عفونی هنوز مشخص نشده، اما عوامل هورمونی و وزن بدن در ایجاد آن نقش زیادی دارند. افرادی که افزایش وزن دارند بیشتر با این مشکل روبرو می شوند، اما برخی افراد لاغر نیز به آن مبتلا هستند. عوامل ژنتیکی و سبک زندگی غیر فعال (بارداری) نیز می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

سلولیت های عفونی توسط باکتری ایجاد می شود. باکتری های استرپتوکوک و استافیلوکوک سطح پوست مضر نیستند؛ اما زمانی که از راه بریدگی یا خراش وارد پوست شوند، می تواند عامل اصلی عفونت و بروز این بیماری شوند.

روش های درمان سلولیت

بسیاری از افراد ظاهر سلولیت را دوست ندارند و بیشتر به دنبال پوستی صاف هستند. این افراد اطلاع دقیقی از این که سلولیت چیست و راه درمان آن کدام است ندارند؛ اما با کمی اطلاعات و تغییر در رژیم غذایی گرفته تا استفاده از کرم ها و … می توان این مشکل را حل کرد.

خوشبختانه برخی از درمان ها روی این مشکل پوستی تأثیر دارند. در ادامه برخی از روش های موثر را با هم بررسی می کنیم:

کربوکسی تراپی

از دی اکسید کربن (Co2) برای درمان این نوع بیماری استفاده می شود. این گاز به زیر پوست نفوذ کرده و روی چربی‌ ها تأثیر می گذارد. دی اکسید کربن در حالت عادی مضر و کشنده است اما در این روش درمانی برای بدن ضرری ندارد. هنگامی که این گاز تزریق می شود، ممکن است درد خفیف و تورم موقتی در ناحیه ایجاد شود. بعد درمان بیمار دیگر کمتر با این مشکل روبرو می شود؛ اما نمی توان به طور کامل آن را ناپدید کرد.

درمان سلولیت با مزوتراپی

مزوتراپی به عنوان یکی از روش‌های موثر در درمان سلولیت ران و پاها شناخته می‌شود. این روش از طریق تزریق تمامی ویتامین‌ها و آنزیم‌های لازم به لایه میانی پوست، به درمان علائم سلولیت پرداخته و به جوانسازی و سفت شدن پوست منجر می‌شود. این فرآیند باعث از بین رفتن چربی‌های اضافه پوست می‌شود که باعث ظاهر پوست پرتقالی در منطقه ران و پا می‌شوند. این چربی‌ها به نوعی چربی اضافه تلقی می‌شوند که شکل ران و پا را به‌طور ناخوشایندی تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بررسی روش درمان سلولیت با مزوتراپی

در این فرآیند، رنگدانه‌های پوست روشن می‌شوند و اتفاقاتی همچون جوانسازی و سفت شدن پوست رخ می‌دهد که در نهایت منجر به از بین بردن سلولیت می‌شود. برخلاف، هیچ فرمول استانداردی برای تزریق مواد در مزوتراپی وجود ندارد، و پزشکان با توجه به تشخیص و تجربه خود، تزریق‌ها را در نواحی مختلف ران و پا انجام می‌دهند. در نتیجه این فرآیند، شاهد بهبود و صاف شدن پوست خواهید بود و اطمینان حاصل از این روش درمانی را تجربه خواهید کردید.

مزایای درمان سلولیت با مزوتراپی

مزوتراپی با درمان سلولیت پوستی مزایای منحصر به فرد خود را به ارمغان می‌آورد. این روش درمانی با تزریق مؤثر بر روی تمامی سه لایه پوست، امکان تداوم و استمرار درمان را فراهم می‌سازد. طی مزوتراپی، علاوه بر جلوگیری از رشد بیماری، فرآیندهای جوانسازی و سفت شدن پوست نیز رخ می‌دهد.

به علاوه، درمان با این روش منجر به روشن‌تر شدن چند درجه‌ای رنگ پوست می‌شود. این روش درمانی به شما امکان می‌دهد که از پوستی لطیف و یکدست بهره‌مند شوید. به طور کلی، مزوتراپی به عنوان یکی از روش‌های قطعی و موثر برای درمان شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید :مزوتراپی بهتر است یا میکرونیدلینگ ؟

درمان سلولیت با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش درمانی غیرتهاجمی است که با ایجاد سوراخ ‌های ریز در پوست، باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین می ‌شود. کلاژن و الاستین پروتئین‌ هایی هستند که به پوست استحکام و انعطاف می ‌بخشند.

در درمان با میکرونیدلینگ، یک دستگاه میکرونیدلینگ با سوزن ‌های کوچک روی پوست ناحیه مورد نظر حرکت می ‌کند. این سوزن‌ ها سوراخ ‌های ریزی در پوست ایجاد می ‌کنند که باعث نفوذ مواد مغذی و اکسیژن به لایه‌ های عمیق‌تر پوست می شود.

مزایای درمان سلولیت با میکرونیدلینگ

هنگام حرکت روی پوست، غلتک سوزنی منافذ بسیار کوچکی را در ناحیه مورد نظر ایجاد می کند. میکرونیدلینگ همچنین باعث جذب بیشتر محصولات تقویتی و سرم ها می شود؛ بنابراین پس از ایجاد چین و چروک های کوچک، برای کاهش عارضه کرم ضد سلولیت را به ناحیه مورد نظر می زنیم تا به لایه های عمقی پوست نفوذ کند.

البته این بیماری به طور کامل درمان نمی شود و تنها راه برای بهبود ظاهر پوست، کاهش آن است. نکته دیگری که باید بدانید این است که آسیب وارد شده به پوست توسط میکرونیدلینگ کنترل شد و در نتیجه منجر به ترمیم و رفع مشکلات پوستی می شود. مزایای درمان با این روش عبارتند از:

• بهبود ظاهر پوست
  • کاهش ظاهر سلولیت
  • بهبود گردش خون
  • کاهش چین و چروک
  • افزایش تولید کلاژن و الاستین
  • کاهش التهاب

درمان خانگی سلولیت

حال که تا حدودی فهمیدیم سلولیت چیست و راه درمان آن کدام است، می توانید با انجام چند کار ساده خطر ابتلا  را  به حداقل برسانید. البته شکی نیست که تأثیر روش های بالینی بیشتر است و سریعتر دیده می شود. برخی از درمان های خانگی عبارتند از:

ماساژ منظم برای بهبود گردش خون

لایه ‌برداری برای از بین بردن سلول‌ های مرده پوست

انجام ورزش‌ های هوازی و قدرتی و کاهش چربی بدن

کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و چرب

عوامل موثر در افزایش سلولیت بدن

عوامل مختلفی می ‌توانند احتمال ایجاد سلولیت را در بدن بالا ببرند که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم:

جنسیت: تفاوت‌ های هورمونی بین زنان و مردان

افزایش سن: کاهش تولید کلاژن و الاستین در پوست

ژنتیک: به ارث رسیدن از والدین به فرزندان

اضافه وزن یا چاقی: تجمع چربی در زیر پوست

تغییرات هورمونی: یائسگی

فاکتورهای سبک زندگی: سیگار کشیدن، کمبود آب بدن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید

آیا با ورزش کردن می توان سلولیت را از بین برد؟

اگر بدانید سلولیت چیست و راه درمان آن چیه ؟ حتما برای رفع مشکل خود از راه های کاملا ساده مانند ورزش هم کمک می گیرید. منظور ما از ورزش، فعالیت های ساده مانند برنامه پیاده روی، شنا، ایروبیک خانگی یا آهسته دویدن است. قرار نیست برای رفع و درمان  ورزش های شدید و خیلی حرفه ای انجام دهید.

ورزش هایی وجود دارند که در درمان سلولیت بسیار موثر هستند و اگر آن ها را بدانید می توانید چربی های انباشته شده زیر پوست را تا حد زیادی کاهش دهید یا حتی آن را به طور کامل از بین ببرید. مهمترین نکته این است که ورزش را تحت نظر یک مربی و با روش اصولی پیش بگیرید تا بهترین نتیجه را ببینید.